Om din lägenhet

Under uppvärmningssäsongen ska det vara minst 20 grader i våra lägenheter enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

För varje grad varmare vi har inomhus ökar husets energianvändning och påverkan på klimatet. Upplever du att det är kallt i din lägenhet finns det vissa saker du själv kan göra för att påverka inomhustemperaturen.

5 tips på hur du själv kan påverka värmen

  • Kontrollera att alla element är fullt påskruvade. Reglagen ska vara skruvade så långt moturs det går.
  • Ställ inte möbler framför elementen.
  • Se till att ventiler i fönster är öppna och rengjorda.
  • Låt inte gardiner täcka för ventiler, fönster eller element.
  • Håll entrédörrar och fönster stängda, vädra snabbt.

När sätts värmen på?

Många tror att värmen sätts på ett visst datum, men elementen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Systemet är inställt på att gå i gång när temperaturen ligger stabilt under 17 grader. Det är därför det kan vara svårt att hålla en stabil inomhustemperatur på våren och hösten när det är kalla nätter och varmare dagar. Det tar ett tag innan systemet hittar rätt balans, så det gäller att ha lite tålamod.

Här kan du läsa mer om hur värmen i våra hus fungerar.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

Gör en serviceanmälan via Mina sidor eller vår kundservice, så får du snart hjälp.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

Akuta fel som innebär risk för personskada eller skada på fastigheten behöver vi åtgärda direkt och därför är det viktigt att du kontaktar vår jour på 010-210 22 00 när vi har stängt. Exempel på akuta fel hittar du här.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

När du har gjort din anmälan så hör vi av oss till dig och bokar en tid då en av våra fastighetsvärdar eller fastighetstekniker kommer hem till dig.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Klicka på Serviceanmälan och Ny serviceanmälan
  3. Gör en anmälan genom att fylla i de obligatoriska fälten. Bifoga gärna bilder.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

Om ett akut fel inträffar under kvällar och helg, kontaktar du vår jour på 010-210 22 00 som hjälper dig vidare.

Ett akut fel är något som kan utgöra en fara för en person eller en fastighet. 

Här är några exempel på akuta fel där du kontaktar vår jour direkt på 010-210 22 00.

  • Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott
  • Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
  • Lägenhetsdörr som inte går att stänga med risk för att obehöriga kommer in
  • Vatten strömmar ut från en ledning som gått sönder
  • Stopp i avloppet med risk för vattenskada
  • Lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös
  • Någon har fastnat i hissen
  • Du kan inte komma ut ur din lägenhet via dörren

Jouren gör alltid en bedömning av ditt ärende för att se om det är akut eller inte.

När det är varmt i din lägenhet finns det vissa saker du själv kan göra för att påverka inomhustemperaturen. 

  • Dra för/ner dina gardiner och persienner under dagtid för att hålla värmen ute.
  • Om du vill vädra, passa på att göra det under kvällar och nätter då temperaturen utomhus är lägre än inomhus.
  • Det kan vara skönt att skölja handlederna i kallt vatten.
  • Passa på att laga kall mat, som pastasallader, för att slippa värmen från spisen eller ugnen.
  • Lägg en vetekudde i frysen några timmar. Den funkar sedan perfekt för att kyla ner sängen innan läggdags.

Med IMD, som står för individuell mätning och debitering, kan du se hur mycket vatten och el du faktiskt använder. Du betalar bara för det du använder.

Med individuell mätning ökar medvetenheten och har i många fall visat sig minska förbrukningen. Bra för både din plånbok och miljön.

Det finns ingen lag som förbjuder rökning i lägenheter eller på balkonger.

Men det finns fortfarande saker den som röker bör tänka på.

  • Röken får inte störa grannarna. Vad som räknas som störande när det gäller rökning är inte helt klart. Det är något som måste bedömas i varje enskilt fall.
  • Rökningen får inte skada lägenheten. Om till exempel tapeterna blir skadade och måste bytas ut, kan hyresgästen bli ersättningsskyldig.
  • Om det står inskrivet i hyreskontraktet att lägenheten är rökfri, måste detta följas.

I våra hus är det förbjudet att röka i gemensamma utrymmen. Detta är bland annat trapphus, tvättstugor och miljörum.

Besväras du av att din granne röker på balkongen? Börja med att prata med hen. Kanske kan hen röka på en annan plats eller vid andra tidpunkter.

Kommer röken från grannen in i din lägenhet genom ventiler eller fläktar? Gör en serviceanmälan så kan vi se över fläktsystemet.

Om du känner dig störd av en granne är det bästa alltid att ta upp det direkt med grannen. De vet kanske inte om att de stör och sänker gärna ljudnivån om du pratar med dem. Men om ert samtal inte leder till någon förbättring, eller om du inte kan eller vill prata med din granne, är det är viktigt att du anmäler störningen till oss så att vi kan hjälpa till att komma till rätta med problemet.

Du ringer vår jour på 010-210 22 00.

Vi vill påpeka att om jouren rycker ut vid störning och inte kan bekräfta någon störning på plats, kan du bli skyldig att betala en avgift.