Om hyran

Hyresfakturorna skickas ut med posten en gång i kvartalet, eller varje månad, beroende på var du bor. Kopior på dina fakturor finns på Mina sidor, både de som ska betalas och de du har betalt. Logga in och klicka på ”Visa mina fakturor”.

Du kan få din hyresavi till Kivra. Betalningar via Kivra är enkelt och sker utan fördröjning, på samma sätt som om du hade betalat direkt via din internetbank.

Du kan välja att betala dina fakturor direkt, på förfallodagen eller ett helt eget datum. Första gången du väljer att betala en faktura i Kivra väljer du vilken bank och konto som betalningen ska dras ifrån. Legitimera dig sedan som vanligt med Mobilt BankID. Då sker en direktuppkoppling i Kivra till din bank.   

Om du får din hyresavi via mejl eller e-faktura och vill byta till Kivra, behöver du kontakta vår kundservice för att få hjälp.

Om du inte använder Kivra idag, skapar du enkelt ett konto på kivra.se

Vill du inte ha dina hyresavier till Kivra? Då behöver du avsluta oss som avsändare. Det gör du genom att logga in i Kivra och sedan gå till: Mer/Meny>Inställningar>Avsändare>Brev/Kvitton. Där kan du välja du vilka företag du vill få digital post eller fysisk post till brevlådan ifrån. När du registrerar dig i Kivra får du automatiskt din post digitalt från alla företag som du är kund hos och som är anslutna till Kivra.

Ja, om du vill kan du få dina hyresfakturor elektroniskt i stället för med posten. Du skaffar e-faktura via din internetbank. Du får ett meddelande i din internetbank när första e-fakturan kommer.

Ja, det kan du. Anmäl autogiro via din internetbank.

Du behöver betala de fakturor du redan fått först, men därefter dras hyran automatiskt från ditt konto varje månad. Du kan avbryta autogirot när du vill.

Varje år förhandlar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen om det kommande årets hyressättning.

När förhandlingarna inte är klara till det datum som den årliga hyreshöjningen börjar gälla, kan du få betala själva hyreshöjningen retroaktivt, i efterskott, för de månader som har passerat.

I ditt hyreskontrakt framgår vad som ingår i din hyra, till exempel värme, vatten och kabel-tv:s basutbud.

Om lägenheten är utrustad med individuell vatten- eller elmätare betalar du som hyresgäst för det vatten och den el som just du har använt, i stället för att alla hyresgäster betalar lika mycket. Priset vi debiterar dig för baseras på våra leverantörers priser plus 25 procent i moms. Du betalar i efterskott för det du använt. Läs mer om IMD.

Utöver det som framgår i ditt hyresavtal ingår en mängd andra saker som exempelvis underhåll av fastigheten, servicetjänster, underhåll av tvättstuga, städning av allmänna utrymmen, sophantering, reparationer och skötsel av gårdar.

Då behöver du avsluta oss som avsändare.

Det gör du genom att logga in i Kivra och sedan gå till: Mer/Meny>Inställningar>Avsändare>Brev/Kvitton. Där kan du välja vilka företag du vill få digital post eller fysisk post till brevlådan ifrån. När du registrerar dig i Kivra får du automatiskt din post digitalt från alla företag som du är kund hos och som är anslutna till Kivra.

https://kivra.se/sv/privat

Om du har valt att betala din faktura på annat sätt än via Kivra skickas påminnelsemejl och notiser, då fakturan står som ”ohanterad” i Kivra. Om du inte vill att Kivra påminner dig om ohanterade fakturor kan du markera den som hanterad. Det gör du genom att öppna fakturan och gå till alternativet ”Hantera”. Under "Hantera" kan du välja "Markera som hanterad".

Du kan själv välja vilka mejl/notiser du vill motta från Kivra. Logga in och gå till Meny/Mer>Inställningar>Mail&pushnotiser.

https://kivra.se/sv/privat

Om du skulle bli försenad med din hyra, är det viktigt att du så snabbt som möjligt betalar.

När fakturan för din hyra har förfallit, skickas ett inkassokrav ut. Och om du blir sen med flera hyror, riskerar du att förlora ditt kontrakt.

Vid undantagsfall kan du få beviljat anstånd med hyran. Om du får anstånd, behöver du dock betala två hyror vid nästa tillfälle.

 

Eftersom personnumret är fingerat är varken Kivra, e-faktura eller autogiro möjligt. Däremot kan du se hyresavin och OCR-nummer på Mina sidor.

Ja det går bra att betala din hyran från utlandet. Mejla oss på kundservice@victoriahem.se så hjälper vi dig.