Om hyran

Hyresfakturorna skickas ut med posten en gång i kvartalet, eller varje månad, beroende på var du bor. Kopior på dina fakturor finns på Mina sidor, både de som ska betalas och de du har betalt. Logga in och klicka på ”Visa mina fakturor”.

Ja, om du vill kan du få dina hyresfakturor elektroniskt i stället för med posten. Du skaffar e-faktura via din internetbank. Du får ett meddelande i din internetbank när första e-fakturan kommer.

Ja, det kan du. Anmäl autogiro via din internetbank, eller ladda ner en blankett här och skicka till oss.

Du behöver betala de fakturor du redan fått först, men därefter dras hyran automatiskt från ditt konto varje månad. Du kan avbryta autogirot när du vill.

Varje år förhandlar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen om det kommande årets hyressättning.

När förhandlingarna inte är klara till det datum som den årliga hyreshöjningen börjar gälla, kan du få betala själva hyreshöjningen retroaktivt, i efterskott, för de månader som har passerat.

I ditt hyreskontrakt framgår vad som ingår i din hyra, till exempel värme, vatten och kabel-tv:s basutbud.

Om lägenheten är utrustad med individuell vatten- eller elmätare betalar du som hyresgäst för det vatten och den el som just du har använt, i stället för att alla hyresgäster betalar lika mycket. Priset vi debiterar dig för baseras på våra leverantörers priser plus 25 procent i moms. Du betalar i efterskott för det du använt. Läs mer om IMD.

Utöver det som framgår i ditt hyresavtal ingår en mängd andra saker som exempelvis underhåll av fastigheten, servicetjänster, underhåll av tvättstuga, städning av allmänna utrymmen, sophantering, reparationer och skötsel av gårdar.