Vi är Victoriahem
Victoriahem är en av Sveriges största ägare av miljonprogramsområden. Vi är ett ungt fastighetsbolag – men vi kan visa på långsiktigt arbete och socialt ansvarstagande i vår förvaltning. Husen som vi äger har en historia av otaliga ägarbyte som lett till eftersatt underhåll, och vi har köpt dem med ambitionen att vi ska äga och förvalta husen i många år framöver. Och vi planerar att fortsätta växa.
Förenade
I början av 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma namnet Victoriahem. Tillsammans tar vi hand om 40 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder.
Vårt fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden samtidigt som vi bygger fler bostäder. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet.
Föreningen är en naturlig följd av att vi 2019 fick en gemensam ägare och därmed också gemensam ledning. Tillsammans vill vi skapa riktigt bra platser att bo på – med våra hyresgäster och samarbetspartners.
Kort om oss
Victoria Park och Hembla var två av landets största privata hyresvärdar. Båda med inriktning på att förvärva, äga och förädla bostäder i framförallt miljonprogramsområden.
2018 köper Vonovia, som är Europas största bostadsbolag, Victoria Park. Året därpå köper Vonovia Hembla. Bolagen har därmed en långsiktig ägare i Vonovia, som matchar våra ambitioner att vara en långsiktig aktör på bostadsmarknaden i Sverige.
Vi vill växa
Utifrån vår tillväxtstrategi är vi ständigt intresserade av nya förvärv. I december 2021 förvärvade vi 830 lägenheter i Landskrona. Fastigheterna tillträddes i mars 2022.
Vid frågor om förvärv och affärsmöjligheter, kontakta vår transaktionschef Fredrik Närholm.
Långsiktighet och affärsmässighet
Vi jobbar utifrån en idé om hållbart fastighetsförvaltande som kräver både långsiktighet och affärsmässighet. Affärsmässighet handlar för oss om såväl ekonomisk, som social och miljömässig hållbarhet.
Som hyresvärd är vi en del av många människors vardag och en viktig samhällsaktör i våra stadsdelar. Det gör att vi har ett stort ansvar för att se till att både våra hyresgäster och våra stadsdelar mår bra.
Det är viktigt för oss att vi gör rätt prioriteringar i rätt tid. Allt arbete vi lägger ner ska vara ordentligt gjort. Genom att ta kloka beslut säkerställer vi också att vi kan fortsätta att renovera och rusta upp våra områden år efter år – så att de håller för ytterligare 50 år.
Ta ansvar och göra rätt
Investering i hållbara relationer handlar bland annat om att olika människor vill bo hos oss, precis som att vi vill att våra medarbetare tycker att vi är en bra arbetsgivare. Vi önskar också att leverantörer, entreprenörer och andra samhällsaktörer vill samarbeta med oss.
Vi på Victoriahem strävar efter att vara ett företag som tar ansvar. För oss är såväl vår uppförandekod som externa visselblåsartjänst ett sätt för oss att ta ansvar och göra rätt.

Per Ekelund
CEO
Anställd 2013. Född 1971.
Utbildning och erfarenhet: Byggnadsingenjör. Tidigare ledande befattningar i bygg- och fastighetsbranschen.

Peter Ullmark
COO
Anställd 2020. Född 1982.
Utbildning och erfarenhet: Civilingenjör. Tidigare andra ledande befattningar i fastighetsbranschen.

Liselott Wennerström
HR-chef
Anställd 2017. Född 1970.
Utbildning och erfarenhet: Fil kand Human Resource. Tidigare Operations & HR Director Viktväktarna, Head of HR Development Pågen AB, VD SpecialPartner AB.

Tobias Falk
CFO
Anställd 2018. Född 1981.
Utbildning och erfarenhet: Civilekonom. Tidigare redovisningschef för Victoria Park AB och Hembla AB, samt auktoriserad revisor.

Jonatan Öhman
Kommunikationschef
Anställd 2021. Född 1984.
Utbildning och erfarenhet: Civilekonom. Byråchef, Sthlm Urban Advisors, Kommunikationskonsult Kreab och Burson-Marsteller. Communications manager på Stockholms läns landsting.

Dan Mårtensson
Chef Fastighetsutveckling
Anställd 2008. Född 1981.
Utbildning och erfarenhet: IHM Business School

Eddie Juhlin
Chefsjurist
Anställd 2020. Född 1970.
Utbildning och erfarenhet: Jur. kand. Tidigare advokat och delägare i Fredersen Advokatbyrå AB.

Kristian Hallin
Affärsutvecklingschef
Anställd 2022. Född 1981.
Utbildning och erfarenhet: Civilingenjör. Tidigare andra ledande befattningar i bygg- och fastighetsbranschen.
Vi lyfter miljonprogrammet
Vi utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtregioner. Många av våra hus byggdes under miljonprogrammet, och genom att investera i och utveckla hela stadsdelar skapar vi riktigt bra platser att bo på.
Vi tar hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Och vi växer.
Om vårt uppdragVi vill skapa riktigt bra platser att bo på
För oss handlar det inte bara om hus, utan minst lika mycket om människor, samhälle och miljö. Många av vår hus ingår i det som kallas miljonprogrammet, som byggdes på 60- och 70-talen och de är nu 50-60 år gamla.
Vi ser en stor potential i dessa områden. Med våra satsningar kan vi ta tillvara på de värden som redan finns samtidigt som vi moderniserar och utvecklar. På så sätt kan vi erbjuda moderna och attraktiva hem idag och framtiden.
Det kräver en långsiktig och socialt ansvarstagande förvaltning. Vårt arbete vilar på tre ben; kundfokus, upprustning och bosocialt arbete.
Så jobbar viVi har fått utmärkelsen Great Place to Work
Det är resultatet av vår senaste medarbetarundersökning som har kvalificerat oss för certifieringen.
– Vi är jättestolta över utmärkelsen! Jag tror att vår styrka ligger i att medarbetarna får, och tar, stort eget ansvar. Samtidigt är det självklart att vi stöttar och hjälper varandra, oavsett position och plats i företaget, säger Liselott Wennerström, vår HR-chef.
Jobba hos oss