Om din lägenhet

Under uppvärmningssäsongen ska det vara minst 20 grader i våra lägenheter enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

För varje grad varmare vi har inomhus ökar husets energianvändning och påverkan på klimatet. Upplever du att det är kallt i din lägenhet finns det vissa saker du själv kan göra för att påverka inomhustemperaturen.

5 tips på hur du själv kan påverka värmen

  • Kontrollera att alla element är fullt påskruvade. Reglagen ska vara skruvade så långt moturs det går.
  • Ställ inte möbler framför elementen.
  • Se till att ventiler i fönster är öppna och rengjorda.
  • Låt inte gardiner täcka för ventiler, fönster eller element.
  • Håll entrédörrar och fönster stängda, vädra snabbt.

När sätts värmen på?

Många tror att värmen sätts på ett visst datum, men elementen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Systemet är inställt på att gå i gång när temperaturen ligger stabilt under 17 grader. Det är därför det kan vara svårt att hålla en stabil inomhustemperatur på våren och hösten när det är kalla nätter och varmare dagar. Det tar ett tag innan systemet hittar rätt balans, så det gäller att ha lite tålamod.

Här kan du läsa mer om hur värmen i våra hus fungerar.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

Gör en serviceanmälan via Mina sidor eller vår kundservice, så får du snart hjälp.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

Akuta fel som innebär risk för personskada eller skada på fastigheten behöver vi åtgärda direkt och därför är det viktigt att du kontaktar vår jour på 010-210 22 00 när vi har stängt. Exempel på akuta fel hittar du här.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

När du har gjort din anmälan så hör vi av oss till dig och bokar en tid då en av våra fastighetsvärdar eller fastighetstekniker kommer hem till dig.

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Klicka på Serviceanmälan och Ny serviceanmälan
  3. Gör en anmälan genom att fylla i de obligatoriska fälten. Bifoga gärna bilder.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

Om ett akut fel inträffar vardagar 16.00-08.00 och helg, kontaktar du vår jour på 010-210 22 00 som hjälper dig vidare.

Ett akut fel är något som kan utgöra en fara för en person eller en fastighet. 

Här är några exempel på akuta fel där du kontaktar vår jour direkt på 010-210 22 00.

  • Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott
  • Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
  • Lägenhetsdörr som inte går att stänga med risk för att obehöriga kommer in
  • Vatten strömmar ut från en ledning som gått sönder
  • Stopp i avloppet med risk för vattenskada
  • Lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös
  • Någon har fastnat i hissen
  • Du kan inte komma ut ur din lägenhet via dörren

Jouren gör alltid en bedömning av ditt ärende för att se om det är akut eller inte.