Välkommen till ditt nya hem!

Vad roligt att du har valt att bo hos oss.

Vi hoppas att du ska trivas med oss och din nya bostad. Här hittar du en guide till ditt nya boende.

Betala din första hyresavi

Din första månadshyra behöver vara betald så att vi kan se din inbetalning dagen du hämtar ut dina nycklar. Du vet väl om att du kan få dina hyresfakturor digitalt via Kivra eller e-faktura? 

Betala hyran

Folkbokför dig på din nya adress

Gå in på Skatteverkets hemsida och folkbokför dig på din nya adress. 

Kom ihåg att adressändra via adressändring.se innan du flyttar in så att din post kommer till rätt adress.

Hemförsäkring

Som hyresgäst är du ansvarig för ditt hem och det är därför viktigt att du har en giltig hemförsäkring som ger dig möjlighet till ersättning vid exempelvis en brand, översvämning, inbrott i din bostad eller ditt förråd.

Om du redan har en hemförsäkring är en flytt ett bra tillfälle att kolla upp vad försäkringen täcker. Passa även på att ändra din adress hos försäkringsbolaget.

Erbjudande om en riktigt bra hemförsäkring

Vi erbjuder alla som bor eller ska flytta in hos oss en förmånlig hemförsäkring hos utvald samarbetspartner.

Läs mer och ta del av erbjudandet här.

Aktivera Mina sidor som hyresgäst

På Mina sidor kan du utföra ärenden när det passar dig bäst. Du kan aktivera ditt hyresgästkonto redan nu och ta del av viktig information. Det är bara att logga in med BankID.

Logga in på Mina sidor med BankID

Flytta el och telefon

Kontakta din leverantör av el och telefon.

Som hyresgäst står du vanligtvis själv för abonnemanget av hushållsel. I vissa av våra hus tecknar vi abonnemang för hyresgästernas räkning och debiterar dig på din hyresavi för den el du förbrukar i din bostad. Titta på ditt hyresavtal så du ser vad som gäller för din bostad.

Teckna eget elavtal

När du flyttar behöver du såklart el till din nya bostad. Men för att undvika onödigt höga kostnader med ett så kallat anvisningspris behöver du teckna två olika avtal – ett elhandelsavtal för elen du använder och ett elnätsavtal för ledningarna som elen transporteras i.

Genom att göra ett aktivt elval innan du flyttar in kan du att undvika anvisningspris och onödigt dyra elräkningar. Kontakta din elleverantör eller vår samarbetspartner Bixia så berättar de mer!

Ett förmånligt elavtal

Vi erbjuder alla som ska flytta in, eller redan bor hos Victoriahem, ett enkelt sätt att välja förnybar och lokalproducerad el – med elbolaget Bixia. Dessutom hjälper de dig med allt vid flytten och du slipper tänka på att teckna avtal för elnät och elavtal.

Om det är mer än sju dagar kvar till inflytt kan Bixia med ditt godkännande sköta hela bytet.

Läs mer och ta del av erbjudandet här.

TV och internet

Självklart ska du ha bra internetuppkoppling och tv-utbud. Därför vill vi erbjuda våra hyresgäster tillgång till ett öppet med stor valfrihet inom bredband, TV och telefoni via portalen victoriahem.itux.se 

Att ansluta öppet bredbandsnät till alla våra fastigheter sker successivt och lokala operatörer förekommer. 

Välj stad för mer information

Nyckelhämtning

Innan du flyttar in får du ett mejl med information om när och var du kan hämta ut dina nycklar och få tillträde till din nya lägenhet. Du ser datumet på ditt hyresavtal. Inträffar det under en helg eller helgdag hämtar du nycklarna nästkommande vardag. 

Kom ihåg att ta med:

  • Legitimation
  • Kvitto på inbetald hyra
  • Försäkringsbrev på din hemförsäkring

Kontrollera nycklarna

När du flyttar in får du ett antal originalnycklar till lägenhet, port, tvättstuga och andra allmänna utrymmen. Kontrollera att du fått rätt antal nycklar och att antalet stämmer enligt nyckelkvittensen. 

Vill du ha fler nycklar till din lägenhet så går de att beställa mot en mindre avgift, kontakta oss i sådana fall.

Det är viktigt att du lämnar tillbaka alla nycklar när du flyttar ut. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna och blir ersättningsskyldig för tappade nycklar.

Namn på dörren

Meddela oss vilket namn som ska stå på dörren. Fäst inga egna skyltar på dörren.

Kontrollera din bostad

Vi har tillsammans med föregående hyresgäst besiktigat din lägenhet. Lägenheten ska vara i bra skick och ordentligt städad när du flyttar in. Om du trots detta upptäcker brister eller finner lägenheten ostädad, ska du genast kontakta oss.  

Då undviker du att bli ansvarig och ersättningsskyldig för eventuella skador som inte du har orsakat.

Spola kranarna

När kranarna inte har använts under en längre period blir vattnet stillastående och en bakterie som heter legionella kan bildas.

Bakterien försvinner när du spolar i kranarna och det stillastående vattnet byts ut. 

Hänglås

Sätt genast upp hänglås eller likande på ditt nya förråd.

Anmäl fel och skador

En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.

Gör en serviceanmälan via Mina sidor eller vår kundservice, så får du snart hjälp.

Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.

Kundservice

Brandsäkerhet

Vet du hur du ska agera om det börjar brinna i din lägenhet? Har du en fungerande brandvarnare hemma? För ett brandsäkert boende är det viktigt att göra rätt saker – för både din och dina grannars trygghet.

Viktigt för ett brandsäkert boende

Mina sidor

På Mina sidor har vi samlat all information som du som hyresgäst behöver för ett trivsamt boende hos oss.

På Mina sidor får du ta del av det som rör din nya bostad samt det är enkelt att göra en serviceanmälan efter att du flyttat in.

Om du sedan tidigare har ett sökandekonto, övergår ditt konto till hyresgästkonto. Det enda du behöver göra är att ange ditt objektsnummer (som står på ditt kontrakt och på hyresavin).

Saknar du konto på Mina sidor skapar du enkelt ett på Mina sidor här.

1. Skapa konto genom att logga in med BankID.

2. Om du inte har BankID behöver du följande för att skapa konto.

  • mejladress
  • personnummer
  • ditt lägenhetsnummer/objektsnummer (som står på ditt kontrakt och på hyresavin)
  • lösenord

Logga in eller skapa konto här

Kontakta oss

Oavsett vad du har för fråga är du alltid välkommen att kontakta oss.

Välkommen att kontakta oss

Mer om ditt boende

Vilka rättigheter och skyldigheter gäller för hyresrätt, vad gäller när man vill grilla, eller tips om saker du enkelt kan fixa själv i din lägenhet?

Detta, och mycket mer får du svar på här. Och får du det inte så är du såklart välkommen att höra av dig till oss!

Bra att veta om ditt boende

Med din hjälp blir vi bättre

Vi vill gärna veta vad du tycker om din inflyttning och hur du upplevde första kontakten med oss.

Efter inflyttningen kommer du få några frågor och vi vill gärna att du svarar. Dina åsikter är mycket viktiga för oss. Undersökningen genomförs av AktivBo och är anonym. Tack på förhand!

Förmånliga erbjudanden

Vi erbjuder alla som bor hos oss förmånliga erbjudanden hos utvalda samarbetspartners.

Vi ger bland annat rabatt på hemförsäkring, elavtal, bilförsäkring, djurförsäkring och ljudböcker.

Erbjudanden gäller alla våra hyresgäster – även dig som inte flyttat in än.

Ta del av erbjudanden här

Betala din hyra med Kivra eller e-faktura

Du vet väl om att du kan få dina hyresfakturor digitalt via Kivra eller e-faktura? 

Oavsett vilket du väljer, sker betalningarna utan fördröjning. Enkelt, smidigt och bra för miljön.

Bra att veta om hyran

Bli energismart – spara el och pengar!

Att spara på el är bra både för miljön och plånboken. Det finns många enkla saker du kan göra i din vardag för att minska på din användning av el. Det gäller bara att komma ihåg dem.

Dessutom – ju mindre kilowattimmar (kWh) du använder, desto lägre blir din elräkning.

Vill du bli riktigt energismart? Klicka här och se om du får några nya idéer. Lycka till!

Smarta enkla tips för energisparare

5 tips för bättre inomhusklimat

Läs mer om hur värmen i lägenheten fungerar