2022-10-13

”Med delaktiga hyresgäster kan vi göra mer”

Trygghetsdag Alby Botkyrka

En dag för tryggheten. Det är en av många insatser som vår förvaltning i Alby gör för att våra hyresgäster ska trivas ännu bättre och engagera sig mer i sitt bostadsområde.

Utanför Victoriahems kvarterslokal i Alby i Botkyrka kommun samlas förvaltningen och flera representanter från Grannstöd och Grannsamverkan. Gilbert, en erfaren nattvandrare från Nattvandrarna Sverige, sluter också upp. Alla går klädda i klargula västar för att synas så bra som möjligt.

Klockan är 16.30 och det är dags för trygghetsdagen att starta. Kaffe och kakor har ställts fram och grillen har tänts. Alla på plats är redo att prata med hyresgäster, svara på frågor och ta emot förslag och idéer.

Ska stärka tryggheten i Botkyrka kommun

Grannstöd och Grannsamverkan är en ideell organisation som har till syfte att stärka tryggheten i bostadsområden i Botkyrka kommun. En del av deras uppdrag består av att köra runt och se till att allt är lugnt. De rapporterar trasiga dörrar, potthål och otrygga platser. Boende i området är alltid välkomna fram att prata med dem.

Viktigt att synas i bostadsområdena

Tore har bott i Alby sedan 1973 och har varit engagerad i föreningen i drygt ett år.

- Jag tycker om ordning och reda och jag vill göra en insats för samhället, förklarar han.

Det är viktigt att föreningen syns i bostadsområdena, menar han.

- Om folk ser att något händer i området kan de kontakta oss. Ofta vet de inte var de ska vända sig, så det är bra att de vet vad Grannstöd och Grannsamverkan är.

Tryggheten i Alby har ökat

I Alby har den upplevda tryggheten ökat med sju procentenheter jämfört med 2021. Det visar den årliga kundundersökning som vi gör bland våra hyresgäster. Det är ett resultat att vara mycket stolt över men förvaltningen vill fortsätta att fördjupa trygghetsarbetet. Att hyresgästerna engagerar sig mer kommer att göra arbetet mer effektivt, säger Victoriahems förvaltare Paul.

- Det är svårt för oss att se allt och vi kan inte göra allt själva – vi behöver våra hyresgäster. Om de är delaktiga kan vi göra mycket mer, säger han.

En önskan är att det finns en hyresgäst i varje trappuppgång som kan vara kontaktperson till Grannstöd och Grannsamverkan och till förvaltningen.

- Alla kanske inte vill anmäla händelser till oss, men då kan de berätta för någon de känner bättre istället, säger Paul.

Synlighet bidrar till trygghet

Förvaltningen grillar korv till de hyresgäster som vill ha och pratar med några nyfikna barn. Det är lugnt i bostadsområdet men hyresgäster stannar till och pratar och tittar på de pamfletter om brandsäkerhet som ligger framme. Någon ringer sin granne som också kommer ner. Men bara att vi visar oss bidrar till att skapa en känsla av trygghet, menar både Paul och vår områdeschef i Alby, Therese Afram.

- Även om hyresgästerna inte kommer fram för att prata med oss, så kan de se att vi finns här och att vi gör något, säger Therese.

 

Är du intresserad av att vara kontaktperson åt dina grannar? Kom och prata med förvaltningen på områdeskontoret!

Adressen är Domarebacken 38. Öppettider: Måndag 16.00-18.00, tisdag 13.00-16.00, onsdag 13.00-16.00, torsdag 09.00-12.00

Arkiv

2024-09-18

Hus renoveras för att minska användning av energi

Läs mer

2024-09-02

Återbruk av vitvaror minskar klimatpåverkan

Läs mer

2024-08-23

Nya lägenheter ska göra Landskrona tryggare

Läs mer

2024-08-14

Hyresgäster känner sig tryggare på Bäckby och Skallberget

Läs mer

2024-08-07

Våra nöjdaste hyresgäster bor i Köping

Läs mer

Pressmeddelanden

Vill du få våra pressmeddelande till din mejl? Klicka på länken för att göra en prenumeration, så missar du inga viktiga nyheter från oss framöver.