Det här gör vi
Victoriahem finns i 31 kommuner från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. 500 medarbetare jobbar på något av våra områdeskontor eller på våra kontor i Stockholm och Malmö. Tillsammans tar vi hand om 40 000 familjers hem.
Victoriahem finns i 31 kommuner från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. 500 medarbetare jobbar på något av våra områdeskontor eller på våra kontor i Stockholm och Malmö. Tillsammans tar vi hand om 40 000 familjers hem.
Av våra drygt 500 medarbetare jobbar cirka 300 inom vår förvaltning. Det är medarbetarna inom förvaltningen som hjälper och servar våra hyresgäster och sköter det löpande underhållet av lägenheter, hus och gårdar. Victoriahem har drygt 30 områdeskontor. Några är lite mindre, medan det på andra kontor kan jobba upp till 20–30 medarbetare.
Områdeschefen har en viktig roll. Vi jobbar på ett likartat sätt inom Victoriahem, men förutsättningarna varierar såklart och många beslut tas därför lokalt.
Regionchef, områdeschef, förvaltare, förvaltningskoordinator, uthyrare, driftansvarig, drifttekniker, fastighetstekniker, miljövärd.
Som stöd för vår kärnverksamhet finns flera avdelningar med många spännande yrkesroller.
Ekonomi, HR, kommunikation, inköp, juridik, IT, energi och miljö.
Vår kundservice är ett nav i vår verksamhet. Det är hit våra hyresgäster i första hand vänder sig med sina frågor. Skulle en hyresgäst behöva åtgärda något i sin lägenhet bokar våra kundservicemedarbetare tid med någon av våra fastighetstekniker. Jobbet i kundservice kräver att man kan hantera problemlösning och service i högt tempo och ta stort eget ansvar.
Kundservicemedarbetare, teamledare.
Victoriahem investerar stora summor pengar varje år på att rusta lägenheter, hus och gårdar. Vi bygger också helt nya hus på vår egen mark.
Våra projektledare planerar projekten, sköter kontakten med våra leverantörer samt följer upp och säkerställer att allt blir precis så bra som vi vill att det ska bli. Det handlar ofta om stora projekt, där många leverantörer är delaktiga och där omfattande logistik ska hanteras.
Avdelningschef, uppdragsledare, projektutvecklare, projektledare.
Som fastighetstekniker arbetar du med att åtgärda felanmälningar från hyresgäster, utföra reparationer och planerat underhåll samt generell tillsyn av fastigheterna. Rollen är social och serviceinriktad.
Gärna utbildning till fastighetstekniker eller motsvarande. Till exempel gymnasieskolans VVS- och fastighetsprogram med inriktning på fastigheter, vuxenutbildning/yrkesvux med samma inriktning eller utbildning till drift- och fastighetstekniker via yrkeshögskolan.
Driftteknikern ansvarar för att fastigheterna drivs på ett energieffektivt sätt. Genom förebyggande åtgärder och löpande underhåll bidrar du till att minska energiförbrukningen.
Utbildningar till drifttekniker med olika inriktningar finns bland annat på yrkeshögskolan och omfattar 1,5–2 års studier. Det finns även ett antal utbildningar inom drift och underhåll samt energiteknik på universitet och högskola.
Förvaltaren leder, fördelar och utvecklar det dagliga arbetet med drift och underhåll. Målet är trygga, säkra och attraktiva bostadsområden. Det ställs höga krav på att du är en god ledare och förebild, kan arbeta proaktivt och är initiativrik för att uppnå bästa möjliga resultat. Du bidrar till företagets lönsamhet genom att hitta möjligheter till minskade kostnader och ökade intäkter.
Universitets-, högskole- eller yrkeshögskoleutbildning inom till exempel fastighetsföretagande, fastighetsekonomi eller fastighetsförvaltning.
Våra uthyrare ansvarar för att uthyrningsprocessen fungerar effektivt. Det handlar om allt ifrån att marknadsföra lediga lägenheter till att skriva kontrakt och välkomna nya hyresgäster. Det är ett viktigt jobb. Hyrorna är våra enda intäkter.
Fastighetsmäklarutbildning alternativt minst gymnasieutbildning i kombination med yrkeserfarenhet från fastighetsmarknaden samt erfarenhet av försäljning.
Filip, förvaltare
– Det är ett väldigt omväxlande jobb. Det krävs framförhållning och struktur, men sedan gäller det att vara flexibel och snabbt kunna ändra både planer och fokus. Det händer ofta oförutsedda saker i vår verksamhet.
Planera underhåll, arbetsleda kollegor och se till att vi uppfyller de krav myndigheter ställer på oss som fastighetsägare. Det är några av de arbetsuppgifter som ingår i förvaltarens roll. Andra delar av jobbet handlar om att beställa tjänster från entreprenörer, följa upp budget, besikta lägenheter och självklart ha kontakt med hyresgäster.
Yvonne, IT-samordnare
– En av de roligaste sakerna med mitt jobb är att träffa alla nyanställda. Jag brukar träffa nya förvaltare, uthyrare och fastighetstekniker för att gå igenom hur vi arbetar i vårt fastighetssystem. Det är fantastiskt kul!
Yvonne ansvarar för vårt fastighetssystem. Det är där alla uppgifter om både hus och hyresgäster finns. Och det handlar om stora mängder data.
Nesada, uthyrare
– Min viktigast uppgift är att marknadsföra lediga lägenheter och se till att de blir uthyrda. Jag träffar och tar hand om de som är intresserade av att bo hos oss och ser till att de får den information och den hjälp de behöver.
Varje månad välkomnar Victoriahem över 500 nya hyresgäster. Våra uthyrare visar lediga lägenheter, förbereder inför inflytt, hanterar uppsägningar med mera.
Pernilla, fastighetstekniker
– Kärnan i mitt jobb handlar om att få husen att fungera och att hjälpa hyresgästerna med problem i lägenheterna. Allra roligast är när man stöter på ett problem man inte varit med om tidigare, och man ändå lyckas lösa det.
Som fastighetstekniker är Pernilla vårt ansikte utåt och en viktig ambassadör för Victoriahem. I sitt arbete i våra områden träffar hon hyresgäster varje dag.
Noah, projektledare
– Jag är med hela vägen från start till mål när vi genomför renoverings-, ombyggnads- och energiprojekt. Det roligaste är att se det färdiga resultatet, och vilken skillnad det kan göra för dem som bor i husen.
Victoriahem renoverar hus och områden för miljardbelopp varje år. Noah och hans kollegor planerar och driver projekten, ansvarar för budget och har kontakten med entreprenörer.